visit us!!

About Me

My photo
Hi... I am a simple person. Education: tadika maria, sk semenyih, sk seri sekamat, sk taman rakan, smk bandar baru sg long, smk engku husain, psis- diploma in architecture. uitm - bachelor in building surveying.

Buat renungan...

Bala bencana berlaku di merata-rata. Apakah dunia sudah sampai ke penghujungnya ? Apakah kita masih seronok & leka ? Bagaimana pula dengan iman kita?

Tuesday, October 19, 2010

Kalaulah aku

Kalaulah aku  belajar betul-betul dulu,

Mungkin aku dapat sambung biasiswa petronas.

Kalaulah aku rajin dari dulu,

Mungkin aku dapat masuk UTP cita-cita aku dari dulu.

Kalaulah aku tak terima tawaran masuk hostel smkeh,

Entah apa jadi kat aku.

Kalaulah aku dengar cakap ayah masuk matrik,

Mungkin aku kat Universiti sekarang ni.

Kalaulah aku tak pindah shah alam,

Mungkin perangai aku tak macam sekarang.

Kalaulah aku dari dulu tak pendiam,

Mungkin sifat malu aku kurang.

Kalaulah aku praktikkan cakap bahasa inggeris hari-hari,

Mungkin sekarang aku dah petah dalam bahasa tu.

Kalaulah aku rajin cari maklumat,

Mungkin pointer aku tinggi.

Kalaulah aku jaga tulang belakang aku elok-elok,

Mungkin tulang belakang aku sekarang tak bengkok.

 

Itu semua kalau..if happen..

Tapi kita tak boleh macam tu.

Kita kena redha dengan qada’ dan qadar. Jangan sesalkan apa yang dah jadi.

Terima dengan hati terbuka. Ada hikmah disebalik semua ni.

4 comments:

  1. SeTuJu ^_^
    jadi sebelum mase berlalu,
    elok lah difikirkan...

    kalaulah aku buat macam ni,
    ape kesan akan datang ye!?
    bersama membentuk mase depan :)

    ReplyDelete
  2. ye..ye..
    betul tu abg rizqan..
    nak buat sumthing kne pikir dlu baik buruk die an

    ReplyDelete
  3. tul tu laa... bnd yg lepas xelok dikesalkan...
    lgpn, kalau kite asik pandang ke blakang je, sbenarnye kite x sedar kite tgh terlepas
    yg pnting, terlepas pandang ape ader kt depan...
    kte kne hdapi hidup ni sbaik2nye...
    kn dlm Islam pn ader kate, beribadatla umpame kamu mati esok ari, n bekerjela seumpame kamu hidup 1000 tahun lagi...
    (p/s:cak xpandai bab2 agame ni...lau sala sori)

    ReplyDelete
  4. ye betul kate cak tu..
    kene pandang ke depan..

    ReplyDelete

Islam Itu Indah

Elakkan diri menjadi Islam baka kerana tiada nilai tiada harga. Datang syaitan dengan godaan, hilang Islam hilang iman, tenggelam dlm noda tenggelam dlm dosa