visit us!!

About Me

My photo
Hi... I am a simple person. Education: tadika maria, sk semenyih, sk seri sekamat, sk taman rakan, smk bandar baru sg long, smk engku husain, psis- diploma in architecture. uitm - bachelor in building surveying.

Buat renungan...

Bala bencana berlaku di merata-rata. Apakah dunia sudah sampai ke penghujungnya ? Apakah kita masih seronok & leka ? Bagaimana pula dengan iman kita?

Friday, June 25, 2010

Alahai architecture

Salam..

Tengah hari tadi lepas makan aku menjalankan tugas-tugas harianku seperti selalu. Aku menyidai pakaian yang masih belum disidai. Lepas tu, mata aku terpandang akan peti surat rumahku. Sepertinya ada sesuatu di dalamnya. Lain dari yang lain kali ni. Sampul yang agak besar.

Lantas aku segera mengorak langakah menuju ke peti itu dengan keadaan kaki aku yang sekarang ini lagi sakit. Walhal tidak pula aku memakan makanan yang aku alah seperti ayam, sotong, udang, ketam, kerang dan makanan laut yang lain. Mungkin imunisasi aku dah makin kurang. Iyalah..dah hampir dua tahun aku tak kene injection. Jarum dengan hidup aku dah sebati. Tak ada istilah ‘saya takut jarum’ dalam kamus hidup aku. Setiap tahun kena injection. Dah nasib macam ni. Redhalah hati ini dengan ketentuan Ilahi.

Bila aku buka peti surat, mata aku terpana. Terkejut dek sampul yang aku pegang tertera UPM. Tapi apakan daya. Surat tu untuk abang aku bukannya untukku. Hati hancur luluh tapi tetap gembira dalam tawa kerana abangku dapat tawaran. Bonda cukup gembira akan perkhabaran itu. Tapi abangku buat keputusan untuk menolak tawaran. Bukan tidak mahu tapi dia lebih inginkan belajar part time.

Alahai apa la nasib aku. Kalau nak dibandingkan cgpa aku ngan abg aku agak jauh beza. Abang dapat 3.89 semasa belajar Diploma Mekanikal Engineering. Kali ni abang menang. Selalunya sewaktu sekolah aku yang selalu menang. Ya abangku memang hebat. Aku??Tak hebat ke??

Kadang-kala aku menyesal ambil kos architecture. Tak disangka-sangka rupanya architecture macam ni. Aku terfikir kadang-kadang kenapalah aku tak ikut cakap ayah masuk matrik. Atau mungkin aku salah masuk Politeknik. Sememangnya architecture kat PSIS sangat baru. Aku adalah first batch dip in architecure ketika itu. Kadang-kala aku menyalahkan lecturer. Kenapa input-input yang mereka bagi tak sehebat input yang junior-junior aku dapat??Ya kami selalu dibandingkan dengan junior. Apa nak buat. Masa sekolah menengah pun selalu dibandingkan dengan kelas-kelas lain.

Walau apapun..semua ni ada hikmahnya. Aku hanya berserah padaMu Ya Allah.

No comments:

Post a Comment

Islam Itu Indah

Elakkan diri menjadi Islam baka kerana tiada nilai tiada harga. Datang syaitan dengan godaan, hilang Islam hilang iman, tenggelam dlm noda tenggelam dlm dosa