visit us!!

About Me

My photo
Hi... I am a simple person. Education: tadika maria, sk semenyih, sk seri sekamat, sk taman rakan, smk bandar baru sg long, smk engku husain, psis- diploma in architecture. uitm - bachelor in building surveying.

Buat renungan...

Bala bencana berlaku di merata-rata. Apakah dunia sudah sampai ke penghujungnya ? Apakah kita masih seronok & leka ? Bagaimana pula dengan iman kita?

Monday, November 1, 2010

Anak hari ini…

Hakikat hidup ini banyak yang cantik dan perihnya. Kasih diperlukan sepertimana tumbuhan memerlukan air untuk aku bermain dan melakonkan watak di atas pentas. Pentas agungmu ini. Serasa seperti dibadai ombak. Ombak itu cantik amat menenangkan jiwa pabila mendengar desirnya tetapi boleh berubah juga kepada ganas sehingga manusia berasa takut akan ombak yang cantik itu.

Aku berasa kurang sihat disini. Sakitku ini masih boleh ditahan. Juadah ku telan perlahan mengisi kekosongan perut. Inilah watak-watak dunia. Kita akan sihat dan kita akan sakit. Kita anak istimewa juga menjadi kebahagiaan ibu ayah. Anak kamu harus mengerti betapa mulia pengorbanan mereka memberi kasih sayang agar dapat menikmati dunia.

Anak membesar tak disedari sehingga pandai berbicara. Apa yang telah terjadi ketika ini?Ramai anak derhaka pada ibu ayah. Mengapa begitu apakah salahnya wahai anak-anak masa kini? Wahai anak-anak, kamu tak mengerti bahawa mulia pengorbanan ibu ayah.

Anak-anak ramai sudah terpesong dan tersesat dengan lakonan dunia dan keseronokan dunia tanpa kamu kenal apa itu sebenarnya. Kamu tahu ia salah tapi anak-anak kini hanya asyik dengan keseronokan. Kamu telah tersesat tanpa kamu sedar atau tidak. Kamu hilang diri dan pedoman kamu sehingga tak siapa yang mengambil tahu.

Suatu hari kamu akan mengangis jua menyesali tindakan. Ibu ayahlah yang menghampiri kamu walau kamu telah terpesong jauh. Ya Allah kirimkanlah aku kekasih yang baik hati yang akan membimbing aku ke jalan Mu. Sepi selalu hati ini tiada yang menghiasi akannya. Seperti sudah pupus. Semakin layu mawar ini tiada memiliki. Seperti aku ini semakin pupus.

Pentas ini makin ramai pemusnah. Bumi tiada rimba seumpama hamba yang dicemari manusia jahil ketawa. Tiada udara bumi ini bagai tiada nyawa tanpa disedari akan hilang suatu hari. Anak yang sudah dewasa sering merayakan kejayaan. Kejayaan yang membinasakan akhirnya. Masih lagi muda jiwa kita. Tiada guna kematangan fikiran jika seringkali melakukan kesalahan. Masih lagi mentah kamu itu.

Aku mahu amat melihat akan perubahan dunia ini ketika ini. Anak-anak hormat akan orang tua dan mencari jalan yang lurus dan diredhai Allah. Siapa pun kita ini, kita punya rasa kasihan pada diri. Mohon untuk diampunkan dosa-dosa lampauku. Aku bukan anak yang tidak pernah melakukan kesilapan. Banyak kesilapan telah aku lakukan. Diriku hanya satu. Mahu aku hapuskan bayang jahat dalam diri dan mengambil bayang baik serap kedalam jiwa.

No comments:

Post a Comment

Islam Itu Indah

Elakkan diri menjadi Islam baka kerana tiada nilai tiada harga. Datang syaitan dengan godaan, hilang Islam hilang iman, tenggelam dlm noda tenggelam dlm dosa