visit us!!

About Me

My photo
Hi... I am a simple person. Education: tadika maria, sk semenyih, sk seri sekamat, sk taman rakan, smk bandar baru sg long, smk engku husain, psis- diploma in architecture. uitm - bachelor in building surveying.

Buat renungan...

Bala bencana berlaku di merata-rata. Apakah dunia sudah sampai ke penghujungnya ? Apakah kita masih seronok & leka ? Bagaimana pula dengan iman kita?

Saturday, December 18, 2010

Picisan berguna..

Salam...

Hari ni aku rasa cam nak cakap pasal kahwin. Ok think positive. Jangan salah anggap pulak. Ni sekadar nasihat je. Kalau tengok kat tv, paper, ramai yang bercerai-berai. Bile dah bercerai cakap dah takde jodoh nak buat cammane. Orang slalu cakap bende camtu. Habis tu macam mana kita nak tau itu jodoh kita ke tak? Ada sorang kawan aku pernah cakap kalau takde jodoh asal kahwin? Itu dah dikira jodoh la tu. Hah renung-renungkanlah.

Sebenarnya aku nak bagi advices la sikit kat kaum-kaum hawa. Peringatan untuk aku jugak ni. Ibu aku selalu nak nasihatkan aku kalau dah kawin jaga tingkah laku. Jangan sesekali jeling suami.

Sebelum kawin syurga kat bawah tapak kaki ibu tapi bila dah kawin, syurga kat bawah tapak kaki suami. Sekali kita tinggi suara atau kita tuding jari kat suami, neraka jahanam la tempat kita. Nauzubillah...

Ni lah pesan ibu kat aku. Kalau suami tu mintak buatkan air ke suruh masak ke jangan nak tinggi-tinggikan suara. Buat je. Lepas tu jangan la nak berdendam. Banyak jugak cerita yang aku dah dengar pasal isteri derhaka.

Kadang-kadang kita sendiri tak sedar kita dah derhaka, dah tertinggi suara, dah buat suami kita kecik hati. Itu memang la akan jadi tapi kena la kawal hati kita tu.

Aku bukannya apa. Ibu aku dah nasihatkan aku n aku rasa aku jugak patut sampaikan pesanan ni kat kawan-kawan. Aku ni cepat jugak rasa nak marah. So aku kene blaja kawal rasa marah aku tu.

Kalau boleh aku nak dapat calon suami yang perangai macam ayah aku ke kan. Ibu cakap ayah tak pernah sekali pun pukul ibu. Jentik pun tidak. Gaduh tu ada la jugak. Sedangkan lidah lagi tergigit. Tapi salah seorang akan mengalah.

Andainya kita rasa kita ada salah, cepat-cepat mintak maaf. Dibuatkan nyawa kita ditarik masa tu neraka la tempat si isteri.

Ini peringatan la untuk kita kaum-kaum hawa ni. Taatlah dengan suami. Assalamualaikum....

No comments:

Post a Comment

Islam Itu Indah

Elakkan diri menjadi Islam baka kerana tiada nilai tiada harga. Datang syaitan dengan godaan, hilang Islam hilang iman, tenggelam dlm noda tenggelam dlm dosa